dilluns, 28 de gener de 2013

Ajuda per deixar de consumir cocaïna

Com ja vam dir en l'entrada anterior sobre un primer pas per deixar l'alcohol, la finalitat d'aquest post és únicament la d'informar i orientar sobre com deixar la cocaïna, és una ajuda, consells, un primer pas per saber què fer per deixar de consumir. Així que en cap cas pretenem que el que podeu llegir a continuació sigui un tractament per deixar el consum de cocaïna, ni tampoc estem realitzant un diagnòstic de dependència cap a aquesta substància. Per això, t'aconsellem que vagis a un centre especialitzat en addiccions (per exemple: un centre ambulatori), allà sí que podran fer un diagnòstic i elaborar un pla de tractament individualitzat a les necessitats de cada persona.

Abans d'iniciar la lectura us recomanem, com sempre, que llegiu i reflexioneu, que obriu la vostra ment ja que, la nostra intenció es que us consciencieu d'aquelles senyals, aquells indicadors, aquells petits símptomes que poden deixar veure algun tipus de consum de risc.

Dit això, si estàs llegint això potser és perquè tens curiositat per saber com és el teu consum o bé perquè tens dubtes sobre el mateix, perquè no tens molt clar com és la teva relació amb la cocaïna i vols informar-te sobre com o que es pot fer per disminuir o deixar el consum, o bé és perquè algú del teu entorn t'ho ha aconsellat. Sigui quin sigui el motiu pel qual ets aquí, t'aconsellem que, com un primer pas per veure com és el teu consum, responguis aquestes preguntes que et poden ajudar i així, fer un petit balanç sobre el mateix. Són les següents:

Amb quina freqüència consumeixes cocaïna? Diàriament o els caps de setmana? Quants grams pots consumir en un dia normal de consum? Consumeixes sol o acompanyat? T'aconsellem que reflexions sobre això, i que, en la mesura del possible, no et responguis de la següent manera: el normal, el que consumeixen els meus amics, poc ... Intenta respondre d'una manera precisa i objectiva.

Si consumeixes únicament els caps de setmana, o algun dia en concret, estàs desitjant que arribi aquest dia per consumir? Tingues present que una dependència o abús es pot crear tenint únicament un consum de cap de setmana, no sempre un addicte és aquell que consumeix diàriament.

Abans de consumir cocaïna, consumeixes alcohol? Si no consumissis alcohol consumiries cocaïna? Sols consumir alcohol i cocaïna de forma conjunta? Al consumir les dues substàncies alhora, el fetge les combina i fabrica una tercera substància (cocaetilè) de major toxicitat que repercuteix físicament en una major afectació hepàtica, major risc d'arítmies i un risc molt elevat de mort sobtada.

Et sol passar que consumeixes més quantitat de la que en un principi desitjaves? En el consum cocaïna és molt comú la pèrdua de control, cal tenir present la gran dependència psicològica d'aquesta droga, ja que estimula els centres clau del plaer en el cervell i causa eufòria per tant quan els seus efectes van desapareixent, està començant la fase de baixada on predomina l'estat depressiu i la necessitat compulsiva de consumir. A part tingues present que també hi ha una tolerància, i aquesta es desenvolupa ràpidament, per tant necessites dosis majors i amb més freqüència per aconseguir el mateix efecte.

Alguna vegada t'has sentit malament, amb remordiments o amb culpa després de consumir? Per què?

Tens canvis d'humor? Estàs irritable? Tingues present que a llarg termini el consum de cocaïna té efectes psicològics, com depressió, nerviosisme, ansietat, irritabilitat, problemes emocionals i psiquiàtrics.

Tens o creus que pots tenir algun problema mèdic com a conseqüència del consum de cocaïna? Els problemes mèdics més freqüents són problemes cardiovasculars, com arítmies, taquicàrdia, hipertensió, així com problemes respiratoris, com sinusitis, perforació de l'envà nasal...

Has patit al·lucinacions, comportaments paranoides o mania persecutòria? ¿Mentre consumies, o estant sense consumir? Tingues present que la cocaïna pot produir al·lucinacions i comportaments paranoides. És bastant comú que molta gent mentre està consumint, per exemple en el seu vehicle, estigui constantment pendent de la policia, la majoria de les vegades no hi ha cap vehicle policial, però sembla que el segueixin.

Tens deutes derivats del consum? El preu de la cocaïna no és precisament econòmic, i normalment a causa del seu gran poder d'addicció, és a dir, el fet de voler consumir més i més, fa que es pugui demanar diners prestats per poder pagar-la, o simplement que el "camell te la fiï ". Amb tot això es comencen a acumular deutes de diners, bé sigui a amics, familiars, al "camell", companys de consum, etc.

¿Compleixes amb les teves obligacions personals i/o laborals? En el cas que les compleixis... Li prestes tota l'atenció que requereixen? O estàs pensant en quan acabaràs per poder consumir? Has deixat de realitzar altres activitats que abans realitzaves per dedicar-te al consum? Cal tenir molt present que el consum de cocaïna, a la llarga, fa que cada vegada sigui més gran el temps que es dedica a consumir. Òbviament aquest temps es resta d'altres activitats i obligacions com les familiars o la feina. Així doncs, es van descuidant diferents àmbits de la vida d'una persona perquè s'està més pendent de la substància.

¿Pràctiques sexe quan consumeixes cocaïna? No trobes el mateix grau de satisfacció en el sexe si no consumeixes?

Abans de començar a consumir cocaïna, solies jugar a les màquines escurabutxaques, bingo, etc.? Has sentit temptació de jugar a les màquines escurabutxaques, bingo, etc., quan has consumit?

Algú del teu entorn proper, metge o professional sanitari s'ha mostrat preocupat per el teu consum o t'ha suggerit que deixis de consumir? Moltes vegades la família, els amics i els metges, es poden preocupar pel teu consum i no se li dóna major importància perquè potser no interessa parar-se a pensar perquè estan suggerint que es redueixi el consum, que els preocupa la quantitat i freqüència amb què un consumeix, etc., i és important fer cas a aquests consells, parar cinc minuts i reflexionar fins a quin punt la seva preocupació és real. Com fer això? Para't a pensar amb quina quantitat i freqüència consumeixes cocaïna, quina és la funció de la cocaïna en la teva vida?, per alleujar tensions?, té una funció social?, costum?, necessitat? I si no tens molt clara la resposta a aquestes preguntes nosaltres t'aconsellem que et dirigeixis al teu metge de capçalera o un centre especialitzat en el tema per demanar assessorament, és a dir, poder exposar tot el que has reflexionat i la confusió que puguis tenir, o bé que no entens la preocupació que les altres persones puguin tenir, etc., d'aquesta manera, aquests professionals podran orientar-te i assessorar-te per poder aclarir les teves idees i poder veure amb claredat si la preocupació és real o excessiva.

Després de reflexionar sobre aquestes preguntes, el següent pas que et recomanem és que facis un quadre motivacional, és a dir, completa el següent quadre sobre els avantatges de deixar de consumir cocaïna i els avantatges de continuar consumint. Fes el mateix amb els inconvenients de deixar-ho i de continuar consumint.

Avantatges
Seguir consumint
Deixar de consumir

Inconvenients
Seguir consumint
Deixar de consumir

Després de tot això, pots extreure certes conclusions sobre el teu consum: freqüència, quantitat, conseqüències, i tenir una visió més objectiva i equilibrada del consum. Si estàs molt desorientat i de moment no vols anar a un centre, pots enviar-nos les teves respostes a aquestes preguntes i et podem orientar.

Vols continuar? Perfecte llavors, et felicitem per la teva elecció. Si veus que hi ha més inconvenients que avantatges en consumir, i creus que la teva relació amb la cocaïna no és l'adequada, de nou t'aconsellem que vagis a un centre especialitzat. Ara bé, si creus que no és el moment, potser et poden ajudar les següents reflexions/pautes per mantenir-te sense consumir, però ... ATENCIÓ tingues present que hi ha una síndrome d'abstinència de la cocaïna, de manera que si el teu consum és molt elevat, et desaconsellem que utilitzis les següents pautes i que no intentis deixar el consum pel teu compte. Acudeix a un centre, sinó saps on anar ni que fer, nosaltres et podem orientar.

La síndrome d'abstinència és el conjunt de reaccions tant físiques com psicològiques que ocorren quan es deixa de consumir, en aquest cas cocaïna, i és una situació de considerable gravetat que condueix, de vegades, a la necessitat compulsiva de consumir més cocaïna. Per això cal que vagis a un centre especialitzat on puguin orientar-te, assessorar-te i donar-te unes pautes individualitzades.

Aquesta síndrome es desenvolupa en tres fases que comencen en el mateix moment en què s'interromp el període d’afartament, bé sigui per esgotament del consumidor o quan la substància ja no està disponible. A grans trets es poden observar símptomes com apatia, depressió severa, insomni, ideació suïcida, augment de la gana i la son, somnis viscuts, etc.

Durant la primera fase d'abstinència, que dura entre 9 hores i 5 dies, hi ha una ràpida aparició dels símptomes d'abstinència donant inici a la fase de baixada o també anomenada "crash". En aquesta fase predomina la depressió i el desig de consum, aquests símptomes tracten de ser eliminats consumint més cocaïna, però l'única cosa que s'aconsegueix és incrementar la disfòria, provocar ansietat i patir trastorns paranoides. En canvi, durant una segona etapa d'aquesta primera fase, el desig de consum baixa fins a ser pràcticament inexistent, predominant l'abatiment general. La recuperació en aquesta fase dependrà de la dieta i el descans.

La segona fase d'abstinència, que dura entre 1 i 10 setmanes, consta d'una síndrome fluctuant amb símptomes oposats als que provocava el consum de cocaïna. Es va normalitzant l'estat d'ànim i el ritme del son, baixa l'ansietat i hi ha un baix desig de consum. Però passats uns dies reapareix un gran desig de consum, sense necessitat d'estímuls externs que condicionin. A més, apareix disfòria, anhedonia (incapacitat per experimentar plaer en qualsevol activitat), falta d'energia, increment de l'ansietat i irritabilitat.

En la tercera fase, de durada indefinida, es recupera un estat d'ànim normal i el desig de consum és molt fluctuant, desencadenat per estímuls condicionats particulars per a cada persona, i pel record dels efectes agradables de la cocaïna, per tant segueix existint risc de recaiguda.

En el cas que el teu consum no sigui tan elevat nosaltres t'aconsellem que llegeixis els següents enunciats, que els apliquis o no, és simplement la teva decisió. Però atenció, com ja hem citat en diverses ocasions al blog, deixar de consumir no és només reprimir-te, és a dir, has de modificar/canviar diferents aspectes de la teva vida, sinó la probabilitat de tornar a consumir és molt alta. Les següents pautes són simplement una orientació i en cap cas reemplacen un tractament ni les pautes establertes pel teu professional de referència.

Quan tens ganes de consumir, segurament truquis al "camell" i tinguis seu número gravat al mòbil. Què passaria si no el tinguessis? Sabem que tindràs diferents contactes, però potser reflexiones en aquell moment i no consumeixes. T'aconsellem que eliminis tots els teus contactes, i en el cas que tinguis deutes que les puguis solucionar com més aviat millor.

Passes freqüentment pel carrer on viu el teu camell? Intenta evitar el carrer, encara que hagis de fer més volta. El simple fet de passar per aquell lloc fa que s'activi el teu desig de consum a causa de l'associació.

Què passa quan consumeixes alcohol? Doncs segurament consumeixis cocaïna. Això s'explica per l'associació entre ambdues substàncies, l'alcohol et porta a la cocaïna, intensifica el desig. Pensa que encara que els efectes de l'alcohol s'amaguin, els teus reflexos i la teva atenció estan disminuïts.

Estàs trist? Has de celebrar alguna cosa important? Aquestes dues situacions podrien desencadenar un consum, ja que s'activarien les teves creences sobre el consum. També hi ha les creences nuclears, és a dir, les creences de com som nosaltres, els nostres valors, aquestes representen el teló de fons de les creences addictives. Després s'activarien els pensaments automàtics (missatges que apareixen a la ment), el que comporta ganes de consumir i fa que tinguis creences que facilitin el consum, és a dir, excuses que serveixen per justificar-te, a tu mateix, el consum. Anem a posar un exemple:

Sóc una persona massa tímida (Creença nuclear) >> Estic Trist (Sentiment) >> La cocaïna em fa més sociable, més alegre (Creença) >> Vinga va (Pensament automàtic) >> Impuls de consumir >> Per una "ratlla" no passa res (Creença facilitadora) >> Començo a veure els diners dels qual disposo >> Consum. En aquest sentit és molt important reestructurar les teves creences amb l'ajuda d'un professional, si es requereix.

Tens algun instrument de consum? Un "rulo" o alguna base? Què passa quan ho veus? Exacte, et recorda al consum. Si no vols consumir estaria bé que et desfessis d'ells. Això es deu a l'associació d'aquests instruments. Una persona que no consumeixi, si veu per exemple una tapa de CD, veurà únicament això, un CD i l’associarà amb música, no ho associarà amb el consum, però a tu et passaria el següent:

CD (Estímul associat) >> Quan consumeixo sóc feliç (Creença) >> Em ve de gust, sí (Pensament automàtic) >> Impuls de consumir >> És que és divendres ... (Creença facilitadora) >> Vaig buscant a qui li puc comprar >> Consum.

També podria activar les teves creences de consum el fet de tenir un bitllet a la mà, ja que sense adonar-te’n pots fer un "rulo", i fins i tot si, per exemple estàs en un bar prenent un cafè i se't cau una mica de sucre a la taula, és probable que pensis o fins i tot facis unes "ratlles" utilitzant el sobre del sucre o les targetes.

¿Tens 30€, 60€? Intenta no portar diners a sobre i deixa la targeta de crèdit/dèbit a casa, així evitaràs temptacions. Si pot ser que algú et porti la comptabilitat.

Consumeixes amb un grup d'amics? Què passaria sinó estiguessis amb ells? ¿Consumiries igual?

Si et convidessin sabries dir que no? De moment intenta evitar les situacions on consumeixes o consumies, com ara sopars, festes, és a dir, tots els llocs i situacions on tens el consum associat. En el cas que decideixis anar t'aconsellem que diguis clarament que no d'una manera assertiva. L'assertivitat és l'estil de comunicació en el qual manifestes les teves conviccions i defenses els teus drets sense ferir ni sotmetre la voluntat d'altres persones. A part, també pots fer-te unes etiquetes en les quals posis el motiu pel qual no vols seguir consumint, posa-les en un lloc estratègic, i quan et vingui el pensament llegeix-les.

Consumeixes sol? Quan, on? Seria convenient que en aquestes situacions estiguessis acompanyat d’una persona no consumidora, de moment. Sabem que això pot ser difícil, ja que moltes persones consumiu al cotxe, al lavabo ..., però per exemple, si consumeixes al cotxe, el que pots fer és eliminar tot allò que tinguis més associat al consum, no posar la música al cotxe amb la qual consumies...

No saps què fer? Estàs avorrit? Intenta ocupar el teu temps, pensa que abans el teu temps l’ocupava la cocaïna i ara aquesta ha deixat un "buit", per tant, t'aconsellem que realitzis activitats alternatives. És molt important que planifiquis les activitats que realitzaràs durant el dia, de manera que no pugui donar-se lloc a aquestes situacions. Establir una rutina diària pot ser molt profitós i també pots fer una llista d'activitats gratificants que no tinguin a veure amb el consum per poder realitzar en moments que no sàpigues que fer. Per exemple, dins d'aquesta llista poden sorgir activitats alternatives com anar al cinema, al gimnàs, llegir un llibre, apuntar-se a tallers i cursos que siguin del teu interès (cuina, internet, idiomes, etc.), entre moltes altres activitats. Així doncs, nosaltres t'aconsellem que, en un principi, estableixis una rutina diària, on t'ocupis tot el temps, des que t'aixeques, esmorzes, et dutxes i vesteixes, etc., fins que te'n vas a dormir. Òbviament la rutina serà personalitzada i segons els gustos de cadascú però sempre tenint present que les activitats no han de ser compatibles amb el consum de cocaïna.

Tens ganes de consumir? No pares de pensar-hi? Para un moment! Surt a passejar, ves a fer exercici, queda amb un amic o familiar que no consumeixi, etc., fes alguna cosa per trencar amb aquests pensaments ja que, si et recrees en els mateixos i en el consum en si, les ganes de consumir augmenten. Per això et recomanem que et distreguis, és a dir, que apartis el teu focus d'atenció del consum a una altra cosa. Per exemple si surts a passejar presta atenció a tots els detalls de l'entorn, fer un trencaclosques centrant-se en les peces, en com encaixar-les, etc., llegir un llibre i submergir-te en ell, etc. Òbviament la distracció, l'activitat que decideixis realitzar no pot estar relacionada amb el consum, és a dir, per distreure't no és el més aconsellable anar a llocs on normalment consumies. Tot això fa que l'ansietat i malestar generat pels pensaments de consum siguin substituïts per altres, que la ment no es quedi recreant-se en aquests pensaments. Anem a posar un exemple:

Tinc moltes ganes de consumir (Pensament de consum) >> Només una mica, una "ratlla", em ve molt de gust (Pensament de consum) >> És que, ... no sé què fer per no consumir, tinc moltes ganes >> Què puc fer? (Parant el pensament de consum) >> Vaig a sortir a que em doni l'aire, vaig a airejar-me (Distracció per centrar la teva atenció en una cosa que no és el consum) >> Estic al carrer, fa fred, hi ha molta gent passejant per aquí, els arbres, mira un gos petit, etc. (Centra't en tots els aspectes, per irrellevants que et semblin de l'entorn) >> Desaparició del pensament de consumir i gaudi de l'activitat que s'està realitzant.

Et sents agitat? Nerviós? Pensa que hi ha una síndrome d'abstinència, fonamentalment psicològica, que comença en el mateix moment en què s'interromp el consum i que produeix nerviosisme i agitació deguda, en part, a l'intens desig de consum. Per això, et recomanem que quan estiguis nerviós, agitat i amb ansietat utilitzis aquesta tècnica de respiració. L'objectiu és que dirigeixis l'aire a la part inferior dels pulmons. Seu en una cadira amb l'esquena recta, tocant de peus a terra o estira't completament recte, finalment posa la mà al ventre. Posteriorment pren l'aire profunda i lentament pel nas cap a la part inferior dels pulmons (notaràs com es mou la mà col·locada al ventre). Reten l'aire i seguidament expulsa’l pausadament relaxant el teu ventre (com si es desinflés un globus). Pots repetir-ho les vegades que siguin convenients.

Et trobes amb una situació problemàtica (per exemple: baralla amb un amic o familiar) i no saps com afrontar-la, com solucionar-la, et sents bloquejat i vols prendre una "ratlla"? Et recomanem que no ho facis, aquest tipus de situacions formen part de la vida diària de manera que cal poder solucionar-les perquè no et generin major malestar i potser major desig de consumir cocaïna. El que pots fer, i et recomanem nosaltres, és que tractis d'identificar el problema, les causes, les conseqüències, que generis diferents alternatives de solució del mateix i que les posis en pràctica, que prenguis una decisió. Òbviament et pots equivocar, tots ens equivoquem, però potser, és més efectiu tractar de solucionar-les que no fer res, que retroalimentar la sensació de malestar, d'ansietat que et pot produir la situació. Per exemple, discuteixes amb un amic, pregunta't: Per què ens hem discutit? Quin és l'origen d'aquest problema? Què puc fer per solucionar-ho?

Tens alguna persona amb la qual puguis parlar de la teva situació? Et recomanem, que en la mesura del possible, li expliquis a algú del teu entorn proper, no consumidor, la teva situació. No intentis portar aquesta càrrega tot sol.

Si finalment demanes ajuda a un professional des d'aquí et comentem que una de les integrants del bloc té una consulta pel tractament de les addiccions a Girona ciutat i a la localitat de Lloret de Mar. Podràs trobar més informació a través d'aquest link.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.