dissabte, 26 de gener de 2013

Un primer pas, ajuda, per deixar l'alcohol

Abans de començar aquesta entrada es fa necessari aclarir que aquesta té una finalitat única i exclusiva d'informar i orientar sobre com deixar de beure, és una ajuda, consells per deixar l'alcohol. Des d'aquí no pretenem fer un tractament per deixar l'alcohol ni tampoc el de diagnosticar a ningú una dependència alcohòlica. La nostra intenció és la d'informar sobre com podeu detectar un consum perjudicial, un abús o una dependència cap a aquesta substància. Per a un assessorament individualitzat i per a qualsevol tipus de tractament s'ha d'acudir a un centre especialitzat de tractament, o un professional especialitza en addiccions. Si resideixes a la provincia de Girona  una de nosaltres et podrá orientar a la seva consulta presencial - més informació- Us aconsellem que per a la lectura d'aquest post, com de tots els altres, obriu la vostra ment, llegiu i reflexioneu, la nostra intenció és que sigueu conscients d'aquells indicadors, aquells petits símptomes que poden revelar algun tipus de consum de risc.

Si estàs llegint això potser és perquè tens dubtes sobre el consum, perquè no tens molt clar com és la teva relació amb l'alcohol, perquè pretens informar-te sobre com o que es pot fer per disminuir, perquè vols deixar el consum d'alcohol, o simplement algú del teu entorn t'ho ha aconsellat. Per tant, des d'aquí t'aconsellem, com a primer pas, que facis un petit balanç sobre el teu consum mitjançant unes preguntes que et poden ajudar. Són les següents:

Amb quina freqüència consumeixes begudes alcohòliques? Quantes consumicions fas en un dia normal de consum? T'aconsellem que reflexionis sobre això, i que, en la mesura del possible, no et responguis de la següent manera: el normal, el que beuen els meus amics, poc ... Intenta respondre d'una manera precisa i objectiva.

En el cas que consumeixis diàriament, quant temps passa des que t'aixeques fins que fas el teu primer consum? Si consumeixes únicament els caps de setmana, o un dia o dies en concret, estàs desitjant que arribi aquest dia per consumir?

Et sol passar que, encara que et posis un "límit de consum" no l’aconsegueixes respectar? És molt important no perdre el control sobre el consum, ser un mateix qui decideixi quan beure i quan no, poder parar i respectar aquell límit que tu has decidit posar-te.

Tens tremolors i nàusees matinals? S’alleugen al prendre una mica d'alcohol? Si és així, vol dir que es comença a tenir síndrome d'abstinència a l'alcohol i que s'està desenvolupant una dependència cap al mateix. Aquests símptomes són propis de la síndrome d'abstinència de l'alcohol, sinó saps que fer o on anar, nosaltres et podem assessorar. El més recomanable és que vagis al teu metge de capçalera o a un centre especialitzat. També et recomanem que realitzis el quadre motivacional que trobaràs en aquest mateix escrit, potser t'ajuda a aclarir les idees respecte el teu consum d'alcohol.

Tens o creus que pots tenir algun problema mèdic com a conseqüència del consum d'alcohol? Els problemes mèdics més freqüents són la pancreatitis (inflamació del pàncrees) i els hepàtics, des de la esteatosi hepàtica (fetge gras) que és l'acumulació d'àcids grassos i triglicèrids al fetge, fins a la cirrosi alcohòlica que és el problema més greu del fetge.

Alguna vegada t'has sentit malament, amb remordiments o amb culpa, perquè tractant de recordar el consum del dia anterior veus que has begut més del que realment pretenies o bé no pots recordar que és el que va passar durant aquest consum? L'alcohol produeix pèrdua de memòria, bé sigui episòdica o permanent i, el fet de no recordar el període de consum és un indicatiu que l'alcohol està començant a afectar la memòria.

¿Compleixes amb les teves obligacions personals i/o laborals? En el cas que les compleixis ... Li prestes tota l'atenció que requereix? O estàs pensant en quan acabaràs per poder consumir? Has deixat de realitzar altres activitats que abans feies per dedicar-te al consum? Cal tenir molt present que el consum d'alcohol, a la llarga, fa que cada vegada sigui més gran el temps que es dedica a consumir. Òbviament aquest temps es resta d'altres activitats i obligacions com les familiars o la feina. Així doncs, es van descuidant diferents àmbits de la vida d'una persona perquè s'està més pendent de la substància.

Algú del teu entorn proper, metge o professional sanitari s'ha mostrat preocupat per el teu consum o t'ha suggerit que deixis de beure? Moltes vegades la família, els amics, els metges, es preocupen pel consum d'alcohol que fa un i no se li dóna major importància perquè potser no interessa parar-se a pensar perquè estan suggerint que es redueixi el consum, que els preocupa la quantitat i freqüència amb què un beu, etc., i és important fer cas a aquests consells, parar cinc minuts i reflexionar fins a quin punt la seva preocupació és real. Com fer això? Para't a pensar amb quina quantitat i freqüència consumeixes begudes alcohòliques, quina és la funció de l'alcohol en la teva vida? Per alleujar tensions?, té una funció social?, costum?, necessitat? I si no tens molt clara la resposta a aquestes preguntes nosaltres t'aconsellem que et dirigeixis al teu metge de capçalera o un centre especialitzat en el tema per demanar assessorament, és a dir, poder exposar tot el que has reflexionat i la confusió que puguis tenir, o bé que no entens la preocupació que les altres persones puguin tenir, etc., d'aquesta manera, aquests professionals podran orientar-te i assessorar-te per poder aclarir les teves idees i poder veure amb claredat si la preocupació és real o excessiva.

Després de reflexionar sobre aquestes preguntes, el següent pas que et recomanem és que facis un quadre motivacional, és a dir, completa el següent quadre sobre els avantatges de deixar de consumir alcohol i els avantatges de continuar consumint. Fes el mateix amb els inconvenients de deixar-ho i de continuar consumint.

Avantatges
Seguir consumint
Deixar de consumir

Inconvenients
Seguir consumint
Deixar de consumir

Després de tot això, pots extreure certes conclusions sobre el teu consum: freqüència, quantitat, conseqüències, i tenir una visió més objectiva i equilibrada del consum. Si estàs molt desorientat i de moment no vols anar a un centre, pots enviar-nos les teves respostes a aquestes preguntes i et podem orientar.

Ara la nostra intenció és facilitar una sèrie de pautes cognitives i conductuals per deixar de consumir alcohol o bé per reduir el consum però ... ATENCIÓ! Si beus diàriament, en grans  quantitats, tens tremolors i el teu entorn t'ha aconsellat que deixis el consum, nosaltres et desaconsellem totalment que segueixis les pautes que ara explicarem i tampoc t'aconsellem que tractis de reduir el consum o deixar-ho pel teu compte ja que has tenir molt present la síndrome d'abstinència de l'alcohol.

La síndrome d'abstinència és el conjunt de reaccions tant físiques com psicològiques que ocorren quan es deixa de consumir, en aquest cas alcohol, i pot ser molt greu i fins i tot mortal. Per això cal que vagis a un centre especialitzat on puguin orientar-te, assessorar-te i donar-te unes pautes individualitzades.

Aquesta síndrome comença entre les cinc i sis hores després del cessament del consum i es caracteritza per mal de cap, nàusees i vòmits, somnolència, sudoració, agitació, tremolors greus, rampes i fins i tot al·lucinacions. Entre les 15 i 30 hores després de cessar el consum, comença l'activitat convulsiva a més dels símptomes ja esmentats anteriorment. Una tercera fase d'aquesta síndrome d'abstinència, apareix, de manera brusca, al cap de 48 a 72 hores després del cessament del consum, cursa amb confusió, desorientació, deliris, por, inquietud, canvis ràpids en l'estat d'ànim, sensibilitat tant a la llum com als sons i al tacte, al·lucinacions molt pertorbadores, agitació, midriasi (dilatació de la pupil·la), diaforesis (sudoració excessiva), taquipnea (augment de la freqüència respiratòria), hipertèrmia (augment de la temperatura corporal) i taquicàrdia entre d'altres. Aquesta tercera fase és el que s'anomena delirium tremens i pot arribar a ser mortal. Alguns símptomes poden durar un any o més com ara el cansament, l'insomni o la inestabilitat emocional. Òbviament el tractament d'aquesta síndrome d'abstinència, sobretot en aquesta última fase (delirium tremens), requereix d'hospitalització i de seguiment mèdic continu amb un posterior tractament psicològic.

D'altra banda, si el teu consum no és tan elevat, no pateixes tremolors, i no hi ha un entorn de preocupació pel cessament del consum com ho seria en el primer cas, pots fer ús d'aquestes pautes. Aquestes pautes són simplement una orientació, i en cap cas substitueixen les pautes establertes pel teu metge o psicòleg, en el cas que estiguis acudint a un centre.

Has tingut un dia molt atrafegat, amb molt estrès, ansietat, etc., i vols prendre una copa per relaxar-te? Nosaltres t’aconsellem que no ho facis. Si has tingut un dia estressant, si tens ansietat, si et sents trist, etc., parla-ho amb la família, els amics, surt a córrer, vés al gimnàs i canalitza tot aquest estrès fent exercici, busca alternatives que et puguin ser útils per relaxar-te i no usis l'alcohol com antiestrès. Et recomanem que quan estiguis nerviós i amb ansietat utilitzis aquesta tècnica de respiració. L'objectiu és que dirigeixis l'aire a la part inferior dels pulmons. Seu en una cadira amb l'esquena recta, tocant de peus a terra, o estira't completament recte, finalment posa la mà al ventre. Posteriorment pren l'aire profundament i lentament pel nas cap a la part inferior dels pulmons (notaràs com es mou la mà col·locada al ventre). Reten l'aire i seguidament expulsa’l pausadament relaxant el teu ventre (com si es desinflés un globus). Pots repetir-ho les vegades que siguin convenients.

Tens ganes de consumir? No pots parar de pensar-hi? Para un moment! Surt a passejar, ves a fer exercici, queda amb un amic o familiar que no consumeixi, etc., fes alguna cosa per trencar amb aquests pensaments ja que, si et recrees en aquests pensaments i en el consum en si, les ganes de consumir augmenten. Per això t'aconsellem que et distreguis, és a dir, que apartis el teu focus d'atenció del consum a una altra cosa. Per exemple si surts a passejar presta atenció a tots els detalls de l'entorn, fer un trencaclosques centrant-se en les peces, en com encaixar-les, etc., llegir un llibre i submergir-te en ell, etc. Òbviament la distracció, l'activitat que decideixis realitzar no pot estar relacionada amb el consum, és a dir, per distreure't no és el més aconsellable anar a un bar on serveixen begudes alcohòliques. Tot això fa que l'ansietat i malestar generat pels pensaments de consum siguin substituïts per altres, que la ment no es quedi recreant-se en aquests pensaments. Anem a posar un exemple:

Tinc moltes ganes de consumir, vaig a beure’m una cervesa (pensament de consum) >> Haig de beure alguna cosa, em ve molt de gust (pensament de consum) >> No sé què fer per no beure, és que tinc moltes ganes >> Què puc fer? (Parant el pensament de consum) >> Vaig a sortir a que em doni l'aire, vaig a airejar-me (Distracció, per centrar la teva atenció en una cosa que no és el consum) >> Estic al carrer, fa fred, hi ha molta gent passejant per aquí, els arbres, mira un gos petit, etc. (Centra't en tots els aspectes, per irrellevants que et semblin de l'entorn) >> Desaparició del pensament de consumir i gaudi de l'activitat que s'està realitzant.

No saps què fer? Estàs avorrit? Et ve de gust una copa? És molt important que planifiquis les activitats que realitzaràs durant el dia, de manera que no pugui donar-se lloc a aquestes situacions. Establir una rutina diària pot ser molt profitós i també pots fer una llista d'activitats gratificants que no tinguin a veure amb el consum per poder realitzar en moments que no sàpigues que fer. Per exemple, dins d'aquesta llista poden sorgir activitats com anar al cinema, al gimnàs, llegir un llibre, apuntar-se a tallers i cursos que siguin del teu interès (cuina, internet, idiomes, etc.), entre moltes altres activitats. Així doncs, nosaltres t'aconsellem que, al principi, estableixis una rutina diària, on t'ocupis tot el temps, des que t'aixeques, esmorzes, et dutxes i vesteixes, etc., fins que te'n vas a dormir. Òbviament la rutina serà personalitzada i segons els gustos de cadascú però sempre tenint present que les activitats no han de ser compatibles amb el consum d'alcohol.

Estàs trist? Has de celebrar alguna cosa important? Aquestes dues situacions podrien desencadenar un consum, pensa que això activa les teves creences sobre el consum. També hi ha les creences nuclears, és a dir les creences de com som nosaltres, els nostres valors, aquestes representen el teló de fons de les creences addictives. Després s'activarien els pensaments automàtics (missatges que apareixen a la ment), el que comporta ganes de consumir i fa que tinguis creences que facilitin el consum, és a dir, excuses que serveixen per justificar-te, a tu mateix, el consum. Anem a posar un exemple:

Estic Trist (Sentiment) >> Si prenc una copa em sentiré millor (Creença) >> Vinga va (Pensament automàtic) >> Impuls de consumir >> Per una copa no passa res (Creença facilitadora) >> Començo a veure els diners dels quals disposo >> consum. En aquest sentit és molt important reestructurar les teves creences amb l'ajuda d'un professional, si es requereix.

Tens alcohol a casa? T'aconsellem que el llencis directament, si vols deixar de beure és convenient que no tinguis un accés directe a l'alcohol en tot moment. Contra més a mà el tinguis més difícil serà el cessament del consum.

Quan passes pel passadís de les begudes alcohòliques d'un supermercat no pots evitar tenir ganes de consumir? Acabes comprant una ampolla per beure-te-la a casa? Què passa si no la compres i arribes a casa sense alcohol? Et recomanem que no passis pel passadís en qüestió, de moment, evita-ho. Els estímuls condicionats són situacions, imatges, entorns associats a diferents activitats, en aquest cas la imatge d'una ampolla d'alcohol està associada al consum d'alcohol amb la qual cosa et produeix desig de consumir, per això et recomanem que evitis aquest passadís així com altres situacions que puguin estar associades al consum. Anem a posar un exemple:

Prestatges del passadís de begudes alcohòliques (Situació estímul) >> L'alcohol em fa sentir millor (Creença) >> Ara em prendria una copa (Pensament automàtic) >> Impuls de consumir >> He tingut un mal dia, m'ho mereixo (Creença facilitadora) >> Comprar l'alcohol >> Consumir.

Passes freqüentment pel bar on consumeixes o consumies? Intenta, de moment, no passar per aquest carrer, encara que hagis de fer més volta. Com ja hem comentat en la pregunta anterior, el bar és un estímul associat al consum i per tant, el no passar per aquest carrer és una manera d'evitar el desig de consum.

Estàs al bar de sempre? El cambrer et coneix i et posa la beguda sense tu demanar-la? T'aconsellem que en un principi no vagis als mateixos bars on consumies, per així evitar aquestes situacions. En el cas que decideixis que vols continuar anant-hi, el nostre consell és que diguis clarament que no i que deixis clar que ja no consumeixes, tampoc cal donar explicacions si no vols, simplement amb dir que prefereixes un refresc, ja n'hi hauria prou, que aquestes prenent medicació o el que se t’ocorri. Pensa en això, que no t'agafi desprevingut.

¿Cervesa sense alcohol? Treu-li l'etiqueta, tenen el mateix color i la mateixa escuma, per tant t'aconsellem que no la consumeixis, estaries enganyant-te.

Avui t'has proposat no beure i surts amb els teus amics que estan bevent, beus? Et prens només una copa? Beus fins arribar a la intoxicació? Si tu t'has proposat fer alguna cosa està bé que puguis respectar aquella norma o pauta que t'has imposat o almenys tenir un control sobre el consum que puguis fer, decidir si beure alcohol o no, però no que sigui la situació, l'entorn, que et condicioni a beure. Potser si la situació et condiciona a això has d'anar a un altre lloc de moment. Pots explicar el que et passa amb l'alcohol als teus amics, potser ells poden ser comprensibles i no beure quan estàs tu. També el que pots fer és fer-te unes etiquetes en les quals posis el motiu de perquè no vols tornar a beure. Posa-te-les per exemple en el moneder, i així quan l'obris les veuràs.

Et trobes amb una situació problemàtica (per exemple: baralla amb un amic o familiar) i no saps com afrontar-la, com solucionar-la, et sents bloquejat i vols prendre una copa? Et recomanem que no ho facis, aquest tipus de situacions formen part de la vida diària de manera que cal poder solucionar-les perquè no et generin major malestar i potser major desig de consumir alcohol. El que pots fer, i et recomanem nosaltres, és que tractis d'identificar el problema, les causes, les conseqüències, que generis diferents alternatives de solució del mateix i que les posis en pràctica, que prenguis una decisió. Òbviament et pots equivocar, però tots ens equivoquem, però potser, és més efectiu tractar de solucionar-les que no fer res, que retroalimentar la sensació de malestar, d'ansietat que et pot produir la situació. Per exemple, discuteixes amb un amic, pregunta't: Per què ens hem discutit? Quin és l'origen d'aquest problema? Què puc fer per solucionar-ho?

Tens alguna persona amb la qual puguis parlar de la teva situació? Et recomanem, que en la mesura del possible, li expliquis a algú del teu entorn proper, no consumidor, la teva situació. No intentis portar aquesta càrrega tot sol.

Si finalment demanes ajuda a un professional des d'aquí et comentem que una de les integrants del bloc té una consulta pel tractament de les addiccions a Girona ciutat i a la localitat de Lloret de Mar. Més informació.


Ajuda per deixar de consumir cocaïna

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.